Om mina hästar......

Tänkte skriva ett kort inlägg om mina ponnier!

Vi kan börja med Filur :




( En av annons bilderna )

Vi köpte Filur den 27 maj 2008 , en av dom bästa dagarna i mitt liv <3
Han stod i Vreta kloster i Linköping nästan vid samma ställe som vi köpte våran c-ponny Donald .
Han hade då gått LB ( 100 cm ) med sin förra ägare som hade haft han i 3 år .
Men hon hade även en häst som hon tävlade , dom vi köpte han av var jätte duktiga och dom erbjöd sig tom att köra ner till Mullsjö så vi skulle få träna han en gång och se lite mer av han.
Träningen gick super , var blad dom första gångerna ag hoppade lite högre , dvs 120 och uppåt .
Eftersom jag hade haft bara mindre ponnier innan .

Men vi köte denna guld ponny iaf ! :D

Första tävlingen gick kanon , var två dagars tävling i Svarttorphoppade då ld,lc och lb .
Hans förra ägare tyckte att vi inte behövde hoppa han på ld xd
Men det var bara för att börja lungt och se lite hur det går.
Och vi var nolla i alla klasserna .




Film från våran första tävling tillsamman , LC ( 90 cm )

Tävlingarna fortsatte och vi fick den sämsta helgen någon sin i Eksjö då jag hoppade 3 st lb på en två dagars tävling , ute i 2 av 3 klasser , antagligen var det att vi inte var ett och lite testing från hans sida .

Men sen dess har vi aldrig stannat ut och på en tävling , pepparpeppar!

Vi var bland annat med i Div 2 laget 2008 , där vi vann den totala för våran zon , vann 2 av 3 deltävlingar och i finalen i Vetlanda kom vi 3:a ! :D
Då i det laget red , Jessica Appelberg - Sidney , Fanny Martinsson - Sputtnik , Tove Abelson - Filur , Amanda Månsson - Tipi , bästa laget någonsin (L)


Lite bilder på laget från hemsidan : www.bankerydsridklubb.com



Div 2 finalen i Vetlanda , 3:a (L)

Sen har tävlingarna och träningarna fortsatt .
Vi startade våran första LA ( 110 cm ) sista tävlingen 2008 , med två ner.



Bild från våran första LA ( 110 cm )

Tävlings året 2009 , var väl lite upp och ner för oss , men man måste ju ha motgångar för att nå framgångar.
Vi kvalade i alla fall MSV B och startade det i slutet av året.



Jag ser helt stel operrad ut på denna bilden men kolla luften!
Bild från våran tredje MSV B , kom runt med 2 ner , var bara en som nollade denna bana .
Hahah , tror inte att jag kan lägga ut filmen , mamma var så nervös och tjötar som fan xd


Har iaf från LA ( 110 cm ) från denna tävlingen :




Och i år 2010 har vi tävlat 2 gånger ,
Första i Tidaholm då i hoppade bara en LA ( 110 cm ) :





En av våra bästa ritter , hade jämt och bra tempo genom hela banan och han lyssnade perfekt!
Och som pricken över i kom vi 4:a :D (L)

Och så har vi startat div 1 i vetlanda , hoppade förklass LB och lag klass LB.

Förklass :




Lagklass :




Lite annan info om Filur :

Född : 1999
Impoterad från Irland
ca 144,4 i mankhöjd
far och mor okänd.

Filur har en enorm personligehet , finns ingen som han!
Han kan aldrig stå still , varken när han står i gången eller när man rider xd
Jag älskar han över allt och alla , tillsammans har vi utvecklats och jag har verkligen lärt mig mycket med honom.

Att älska dig så mycket som jag gör , är någ nästan olagligt.


Men nu ska vi snacka om Gabriel även kallad ligisten i vårt hus xd

Vi köpte Gabriel den 21 augusti 2009 så jag har snart haft han i 8 månader <3

Igentligen var det inte meningen att vi skulle köpa en till ponny , men mamma var ute på nätet och såg bilden på han vart hon helt kär!
Det var klart att jag ville ha en till ponny och vi hade väl pratat lite om det .

Vi åkte iaf och provred han i Hjo.
Där han stod var det ett handikapp stall , alltså typ ridning för handikappade eller hur man ska säga.
Om jag inte minns fel så fick dom med Gabriel typ på köpet när dom köpte en häst från Estland ?
Men dom hade inte plats för Gabriel i det stallet och han kanske inte var så lämpad för handikapp ridning , den lilla fjanten xd
Men det var iaf en tjej som red han där , Mirja :)
Jätte duktig och om jag inte minns fel där också så hade hon tränat lite med han.
Dock var han inte tävlad när jag köpte han och jag har inte börjat tävla han än.....



Bilder från när Gabriel var ganska ny i Sverige , tror jag ? xd

Men vi köpte Gabriel iaf , han är en väldig speciell ponny , rädd för män för att han antagligen har fått stryk när han var i Estland.
Första träningen gick åt helvet xd blev för mycket psykiskt för han så vi började träna lite privat istället.


Bild från provridingen.

Nu har jag och Gabriel börjat bli "ett" men vi har fortfarande mycket kvar att jobba på och att lära oss.
Vi har iaf fått ett bra förtroende för varandra men somsagt är han vääldigt rädd för män ibland och det kan slå slint, men han behöver bara lära sig att ingen vill han något ont men det kanske tar ett tag men vi älskar ju han ändå <3

Back to träningarna , dom har börjat gå sjukt bra det senaste!
Vi har lärt och mycket tillsammans.

Lite filmklipp :
( men vi har mycket kvar att jobba på )







Lite annan info om Gabriel:
Född 2002
Importerad från Estland
Har full stamtavla fast går tyvärr inte att tyda så bar eftersom allt är på estlänska eller nått annat konstigt språk xd
Cirka 145 cm i mankhöjd

Har ju inte haft han så jätte länge så har väl inte så mycket mer att till lägga just nu xd
Men jag älskar min lilla knasboll (L)

Om det är något ni undrar över så är det bara att fråga ;)




Kommentarer
Postat av: Kristina Warg

Läs min blogg: http://kristinawarg.blogg.se :D Hästblogg av ponny-EM ryttare!

2010-03-19 @ 14:23:52
URL: http://kristinawarg.blogg.se/
Postat av: Sandra - satsande tävlingsryttare

Sv: Tack detsamma! Jättefina hästar ni har också ((:

2010-03-19 @ 18:40:51
URL: http://sandrapandras.blogg.se/
Postat av: Mirja

Jätte kul att läsa om hästarna:) Lilla Gabriel kan allt va en liten knasboll ibland;D Och lämpad för handikappridning var han som sagt icke;D he! Enmanshäst som man måste vinna förtroende:P Det stämmer, vi han träna lite för tränare den tiden han stod hos oss:) Mest för min dressyrtränare, men också en helg för Jens Wickström.:) Bilderna på honom är från när han precis kom till oss:P Jag har en del bilder på honom, säg bara till om du vill ha:)

Jätte kul att det går så bra med honom! Du gör ett toppen jobb:) Snart måste vi komma och hälsa på er:)

Kram

2010-03-19 @ 21:16:08
Postat av: Isabelle

Fina häst! :)

2010-03-20 @ 13:09:05
URL: http://carstensen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0